Do boja proti plastu vstupujú prvé reťazce. Z predaja vyradia niektoré produkty

Najčastejšie ide o produkt, ktorý najviac znečisťuje morské pláže a ktorý sa dostáva do morí a ostatných vodných plôch. Informácie priniesol portál HNonline.sk.

Nemecké obchodné koncerny Rewe a Lidl stiahnu do konca tohto roka z asi 6000 predajní všetky plastové slamky a podobný sortiment. Oba koncerny o tom informovali v stredu. Kaufland plánuje uskutočniť rovnaký krok do konca roku 2019. Z regálov zmiznú aj všetky jednorazové poháre, taniere, príbory a vatové tyčinky.

Plastové slamky sú typickým jednorazovým tovarom. Spotrebitelia ho využívajú najviac 20 minút. Najčastejšie ide o produkt, ktorý najviac znečisťuje morské pláže a ktorý sa dostáva do morí a ostatných vodných plôch. Napríklad Rewe tak po novom nedostane do obehu ročne 42 miliónov plastových slamiek.

Reťazce ich od nasledujúceho roka nahradia papierovými slamkami, trubičkami z pšeničných stebiel alebo z ocele.

Lidl uviedol, že do roku 2025 zníži spotrebu tovaru z plastových materiálov o pätinu. Bude pokračovať aj v dlhoročnej praxi, keď ovocie a zeleninu bude ponúkať spotrebiteľom voľne z drevených prepraviek. Tie z plastových materiálov prestal používať.

Nemecké obchodné reťazce začínajú plniť rozhodnutie Európskej komisie o obmedzení niektorých druhov tovarov z plastov, skôr než stihla vydať príslušnú smernicu.

„V oblasti nášho strategického postoja k plastom sledujeme jasný prístup, ktorý hovorí: nahradiť – obmedziť – recyklovať. Rozhodnutím prestať predávať plastové výrobky na jedno použitie znižujeme objem plastov a prispievame tak k nášmu zlepšeniu v tomto smere,“ povedal Martin Nagy, konateľ Lidl Slovenská republika za oblasť nákup.

Spoločnosť Kaufland si uvedomuje, že boj proti plastu je čoraz viac spomínaná téma, v ktorej má maloobchod svoju kľúčovú úlohu.

Kaufland sa zaväzuje znížiť vo všetkých krajinách, kde pôsobí, spotrebu plastov minimálne o 20 percent do roku 2025, zabezpečiť stopercentnú recyklovateľnosť umelých obalov svojich privátnych značiek, a tiež do konca roku 2019 vyradiť z ponuky vybrané druhy plastových tovarov, píše sa v tlačovej správe spoločnosti.

„Tým, že zostávajúce umelohmotné obaly našich privátnych značiek sa stanú plne recyklovateľnými, môžeme ich zaradiť do obehu recyklovateľných druhotných surovín, a výrazne tak zredukujeme zaťaženie životného prostredia,“ vysvetľuje ďalšie kroky spoločnosti Kaufland Slovenská republika Richard Bendík, riaditeľ nákupu.

Spoločnosť Tesco Slovensko vo svojom vyjadrení píše, že firme záleží na životnom prostredí a snaží sa realizovať obchodné aktivity tak, aby bol ich vplyv na životnom prostredí čo najnižší, vrátane množstva plastových produktov.

“Plánujeme preto komplexnejšiu zmenu obalov produktov našich vlastných značiek, ako aj znížiť celkové množstvo plastového odpadu v spolupráci s našimi dodávateľmi,” napísala Lucia Poláčeková PR manažérka pre Tesco Slovensko.

Ikea v júni oznámila, že do roku 2020 ukončí predaj jednorázového plastového tovaru. Švédsky nábytkársky gigant okrem toho v budúcnosti plánuje vyrábať len také produkty, ktoré bude možné opraviť, znovu predať alebo recyklovať.

Počkajte prosím...

Odoberať EuroRešpekt

Chcete byť informovaní o najnovších článkoch EuroRešpektu?