Falcon Heavy: Enviromentálny paradox Tesly

 Minulý týždeň svet zaujato sledoval vystrelenie starej Tesly Roadster do vesmíru za pomoci neuveriteľne silnej rakety Falcon Heavy,pod vedením Elona Muska. Bol to zaiste úspech, pretože sa tým teoreticky otvárajú úplne nové možnosti v oblasti letov mimo našu planétu. Celá vec má ale tiež jeden zaujímavý paradox. 
Raketa Falcon Heavy nie je úplným ideálom čo do produkcie emisií. Zatiaľ čo jeden let prakticky neznamená nič, pravidelnú prevádzku, ako to plánuje Elon Musk, by znamenal už celkom veľkú záťaž toľko sledovanými emisiami CO2. Iróniou osudu je fakt, že rovnaký človek stojí za výrobou elektromobilov, ktoré si napríklad v Nórsku zúrivo kupujú kvôli tomu, aby ľudstvo menej zaťažovalo životné prostredie.

Rakety používajú palivo RP-1, teda vysoko rafinovaný petrolej, pri ktorého spaľovaní vzniká okrem iného veľké množstvo oxidu uhličitého. Elon Musk by chcel, aby jeho rakety štartovali každé dva týždne, čo by znamenalo približne 4000 ton CO2 ročne, respektíve približne 154 ton CO2 na jeden štart. Tu začína byť hra s číslami celkom zaujímavá, dodáva  The Conversion

 

 

 

Človek, ktorý na jednej strane vyrába elektromobily čoby stelesnenie čistej mobility, ktorý zachráni všetko životné prostredie, by si predsa mohol občas dovoliť poslať do vesmíru najakú tú raketu. Elektromobilov už predal, takže v priemere by jeho bilancia mala byť stále pozitívna. Tak jednoduché to ale není.

 

Elektromobily síce majú nulové emisie v mieste prevádzky, lenže v konečnom dôsledku veľmi záleží na tom, z čoho elektrickú energiu vyrobíte. Taký Tesla Model S spotrebuje zhruba 20 kWh / 100 km, čo v kontexte energetického mixu (1170 gramov CO2 / kWh) vychádza na produkciu CO2 234 g / km – a teda priemernú spotrebu zhruba 10 l / 100 km. Takže vlastne žiadna čistá mobilita, ale naopak horší pomer ako u takej škodovky. Ročná prevádzka programu SpaceX s pravidelnými štartmi každé dva týždne by bol ekvivalentom len 850 exemplárov Tesly Model S.

 

Toto je názorný príklad ako sa opäť zneužíva len dôverčivosť ľudí a tzv. “zachraňovanie planéty” je len obyčajný marketing…. ktorému sme naleteli!

Taktiež zaujímavá je tiež skutočnosť, že Elon Musk na jednej strane vyrába elektromobily, o ktorých sa niekedy hovorí, že majú nulovú spotrebu, na druhej strane chce vo veľkom prevádzkovať rakety, kde hodnota spotreby síce tiež má veľa núl, ale nulová vážne nie je. Vzhľadom k teoretickému počtu 26 štartov rakiet Falcon Heavy vychádza jeden štart na 154 ton CO2. K vypnutiu dvoch hlavných motorov pri utorkovom teste došlo vo výške 61 km. Na jeden kilometer teda raketa Falcon Heavy vyprodukovala 2,5 milióna gramov CO2, čo nám dáva krásnu spotrebu 11 000 litrov benzínu na 100 km. Samozrejme ide o veľmi zjednodušený výpočet, pretože prostredný nosič pokračoval do väčšej výšky a spotreba sa v priebehu letu mení, avšak pre predstavu by to mohlo stačiť.

 

 

 

 

Pridať komentár

Počkajte prosím...

Odoberať EuroRešpekt

Chcete byť informovaní o najnovších článkoch EuroRešpektu?