Blíži sa radikálne obmedzenie Facebooku?

V roku 1984 americká vláda rozbila monopol telekomunikačnej spoločnosti AT & T bez ohľadu na skutočnosť, že medzi jej zákazníkmi sa radila väčšina amerických občanov a išlo o jedného z najlepšie fungujúcich poskytovateľov telekomunikačných služieb na svete.Krok nakoniec viedol k začatiu súťaže a inovácií, ktoré nakoniec výrazne prospeli zákazníkom i americkej ekonomike, pričom v podobnej pozícii sa dnes nachádza Facebook.



Rozdiel spočíva v enormnom celosvetovom dosahu Facebooku, o ktorom sa AT & T svojho času ani nesnívalo, zdôrazňuje renomovaný denník. Poukazuje, že dve miliardy aktívnych užívateľov a spôsob, akým sú ich účty prepojené a prístupné ďalším užívateľom, urobili z Facebooku najmocnejšiu komunikačnú a mediálnu spoločnosť sveta, hoci sa jeho riaditeľ Mark Zuckerberg dušuje, že je len technologickou firmu.

Táto moc sa zneužíva. Facebook zdieľal dáta najmenej so štyrmi čínskymi elektronickými spoločnosťami, vrátane jednej, ktorú americké úrady označujú za bezpečnostnú hrozbu, navyše sa tento týždeň ukázalo, že Facebook umožnil výrobcom telefónov a ďalších zariadení, napríklad Amazonu, Applu, Samsungu či Microsoftu, zhromažďovať veľké množstvo osobných informácií o užívateľoch bez ich vedomia, píše The New York Times.

Takéto praktiky zrejme porušujú podmienky súhlasu, na ktoré Facebook pristúpil po rokovaní s americkou Federálnou obchodnou komisiou v roku 2011 potom, čo sa zistilo, že spoločnosť opakovane menila nastavenia súkromia používateľov, čo jej umožňovalo odovzdávať ich osobné dáta, bez toho aby sa obťažovala ich informovať. Nasledovalo ešte závažnejšie odhalenie, že Facebook zhromažďoval informácie o vzdelaní svojich užívateľov, ich záujmoch, bydlisku a náboženskej či politickej orientácii, aby ich mohli využiť dátové firmy ako Cambridge Analytica, ktorá mala ovplyvniť voľby v USA v prospech svojho klienta, Republikánskej strany.

Po celú svoju existenciu Facebook neústupne tvrdí, že s našimi dátami zaobchádza s “posvätnou dôvernosťou”, pričom ich spravuje len Zuckerberg a spol., Avšak zároveň neustále narúša naše súkromie tým, že komplikuje voľbu toho, čo chceme zdieľať a snaží sa nás presvedčiť, že v skutočnosti chceme zdieľať všetky naše osobné údaje, čo mnohí skutočne robia, poukazuje editoriál. Dopĺňa, že Facebook potom necháva otvorené dvere pre svojich partnerov a klientov, aby si vybrali, čo potrebujú, pričom medzi týchto partnerov sa radí šesť desiatok výrobcov zariadení, ktorí využívajú špeciálne aplikácie, aby Facebook mohol fungovať na ich platformách.

“Z pohľadu Facebooku títo partneri fungujú ako rozšírenie samotnej aplikácie Facebooku a ponúkajú podobnú ochranu súkromia,” pokračuje renomovaný server. Uvádza, že podľa Facebooku dochádzalo k najväčšiemu narušovaniu súkromia pred desiatimi rokmi, keď mobilné aplikácie prakticky neexistovali a Facebook si do príslušných zariadení ešte len musel hľadať cestu. Viceprezident Facebooku Ime Archibong uisťuje, že výrobcovia sú jeho spoločnosťou teraz pozorne kontrolovaní, avšak New York Times pripomína, že jeho reportérovi sa podarilo vyvolať informácie o 295 tisícoch užívateľov Facebooku za pomoci päť rokov starého telefónu BlackBerry.

Konzorcium zákazníkov a organizácií na ochranu súkromia už požiadalo Federálnu obchodnú komisiu, aby v súvislosti s prípadom Cambridge Analytica preverila, či Facebook porušil vlastné podmienky súhlasu.Deklaruje, že neschopnosť Facebooku chrániť základné informácie o užívateľoch na zastaralých zariadeniach je ďalším dôkazom, že spoločnosť buď nedokáže spravovať dáta, alebo sa o to nezaujíma, hoci Zuckerberg v americkom Kongrese tvrdil opak.

“Poviem to mierne. Vaše užívateľské podmienky nestoja za nič,” cituje newyorský server republikánskeho senátora Johna Kennedyho vyslovené k Zuckerbergovi počas uvedeného vypočutia. Zuckerberg síce Kennedymu tvrdil, že každý má svoje dáta plne pod kontrolou, to sa ale senátor snaží previesť do zákona, ktorý pripravuje so svoju demokratickou kolegyňou Amy Klobucharovou. Cieľom nie je len uzákoniť právo užívateľa držať svoje informácie v súkromí a lepšie ich kontrolovať, ale tiež vynútiť si zrozumiteľný jazyk, ktorý by používateľa neklamal, podobne ako to bolo pred mnohými rokmi uzákonené v prípade poisťovacích spoločností.

EÚ podobnú legislatívu prijala v podobe Všeobecného nariadenie o ochrane dát (GDPR), ktorá núti spoločnosti ako Facebook lepšie chrániť osobné informácie, pripomína vplyvný denník. Poukazuje, že Facebook tvrdí, že je ochotný poskytnúť ochranu podľa GDPR každému, kto o ňu požiada, ale zostáva nepochopiteľné prečo by užívatelia mali žiadať o niečo, čoho sa im malo dostať od samotného začiatku.

Situáciu by mohla zmeniť konkurencia a skutočnosť, že toľko internetových užívateľov má obavu o svoje súkromie, môže poslúžiť ako stimul pre ďalšie spoločnosti, aby sa Facebooku postavili, súdi New York Times. Pripomína, že prípad T-Mobile kedysi ukázal, že hegemóniu na poli bezdrôtových telefónov môže rozbiť aj malý konkurent, ak spolu so svojím produktom ponúka i transparentnosť.

“Ceny za telefónne služby klesli, služby sa zlepšili. Každý naďalej zarába peniaze. Nejaká spoločnosť by mala urobiť Facebooku rovnakú láskavosť.” V určitý moment môžu americké úrady rozhodnúť o odseknutí Facebooku, o niektorej jeho súčasti a jeho cielenom zmenšení, ako sa už v minulosti stalo u iných spoločností.

Súvisiace články

Používame cookies aby sme pre vás zabezpečili ten najlepší zážitok z našich webových stránok. OK Viac info

Cookies