Boris Kollár vyzýva ministra dopravy a predstavenstvo NDS na urýchlené riešenie problémov pri výstavbe úseku D1 Ivachnová-Hubová pri Ružomberku

Predseda hnutia Boris Kollár na dnešnej tlačovej konferencii upozornil na zastavenie výstavby úseku diaľnice D1 na úseku Hubová – Ivachnová, ktorá mala byť odovzdaná už v polovici roka 2017. Výstavba stojí od februára 2015, nedostaval sa tu ani jeden most, ani jeden meter diaľnice.

 Dopravná situácia na cestách v okolí Ružomberka je alarmujúca. V kolónach, ktoré denne vznikajú na nevyhovujúcich cestách, kde už dávno mala byť dokončená diaľnica, ide nielen o čas, ale aj o život.

„Žiadna vláda za celé štvrťstoročie éry samostatnosti Slovenska nebola schopná zabezpečiť dostavbu diaľničného prepojenia Bratislava – Košice, čo je prejavom  obyčajného babráctva, prípadne hamižnosti. Čo je najhoršie, niekedy je to súbeh oboch, aj babráctva aj hamižnosti.“ povedal Boris Kollár.

Expert SME RODINA pre oblasť dopravy Miloš Svrček upozornil na hlavný dôvod zastavenia výstavby. Zosuvy pôdy zapríčinili zmenu trasy diaľnice a predĺženie tunela Čebrať. Tunel začali raziť už v septembri 2014, no už po piatich mesiacoch sa práce pre zosuvy pôdy zastavili. „Prečo sa išlo do razenia tunela aj napriek tomu, že geologický prieskum podľa našich informácií, dopredu konštatoval, že v zónach razenia tunela sú veľmi nepriaznivé podmienky pre jeho výstavbu?“ pýta sa expert hnutia Svrček. Nepochopiteľné je, prečo NDS nespravila všetko preto, aby došlo k otvoreniu časti diaľnice od Ivachnovej po tunel Čebrať bez otvorenia tunela. Týmto krokom by sa vyriešilo značné percento problémov s dopravou pri Ružomberku.

Nekonaním NDS sa lehota výstavby obchvatu Ružomberka predĺžila cca o tri a pol roka, teda do konca roku 2021.  Skutočnosť, že NDS mohla mať informácie o geologických problémoch v rámci plánovanej trasy razenia tunela Čebrať, má samozrejme možný dopad aj na využitie finančných prostriedkov z fondov EÚ. „EÚ totiž preplatí iba položky, ktoré sa nemenili, pričom všetky okolnosti, ktoré mohli byť predvídateľné, a ktoré menili trasu, resp. technológiu oproti prvotnému stavu a čo nebolo vysúťažené, EÚ nepreplatí. Geologický prieskum, ktorý varuje, že navrhovaná trasa razenia tunela je zlá, je predvídateľný jav. Je reálne, že úsek nebude preplatený z fondov EÚ v takej výške, ako sa pôvodne predpokladalo. SME RODINA žiada ministra dopravy, aby boli zverejnené výsledky geologického prieskumu.“ dodáva Svrček

To že sa vymeranou trasou nebude dať tunel kopať, mal odhaliť už geologický prieskum a nie až samotné práce pri razení tunela. Sme presvedčení, že niekoľkoročné meškanie dokončenia diaľničného obchvatu Ružomberka bolo spôsobené špekuláciami, ako navýšiť pôvodne vysúťaženú cenu podpisovaním dodatkov k zmluve o výstavbu uvedeného úseku. Hranica navýšenia tejto sumy sa môže vyšplhať až do výšky 100 miliónov eur.

Hnutie SME RODINA – Boris Kollár vyzýva ministra dopravy a predstavenstvo NDS na urýchlené riešenie problémov pri výstavbe úseku D1 Ivachnová-Hubová pri Ružomberku. „Obyvatelia Ružomberka a okolitých miest a obcí nemôžu byť odsúvaní na vedľajšiu koľaj. Je potrebné stavať a prijať opatrenia na čo najrýchlejšie vyriešenie vzniknutej situácie. Minister mal už dávno konať. Argumentovať len spôsobom, že došlo k zosuvu pôdy neobstojí,“ vyhlásil Boris Kollár. Ak sa situácia nezmení a minister na našu výzvu nebude reagovať, hnutie využije všetky ústavno-právne mechanizmy na ktoré má ako opozičné hnutie právo a nárok, uvádza hnutie vo svojom stanovisku poskytnutom médiám.

Pridať komentár

Počkajte prosím...

Odoberať EuroRešpekt

Chcete byť informovaní o najnovších článkoch EuroRešpektu?