Cargo fiktívne súťaží! OĽANO pozná víťaza pred otváraním obálok

Poslanci hnutia OBYČAJNÍ ĽUDIA a nezávislé osobnosti (OĽANO) včera poukázali na mimoriadne pokútne tendre na železniciach. Zároveň predstavili experta tímu OĽANO v oblasti dopravy Jiřího Kubáčka.

Tieňový minister dopravy Ján Marosz (OĽANO) pred polrokom poukázal na čudný lízing desiatich rušňov od lízingovej spoločnosti S Rail Lease, s. r. o., Bratislava . „Štátny osobný železničný dopravca sa vtedy obhajoval tým, že rušne budú spoločnosti k dispozícii s full servisom a za technické poruchy bude zodpovedný prenajímateľ. Vtedy sme namietali predovšetkým spôsob obstarania, ktorý bol najdrahší zo všetkých možných variantov a ktorý spôsobí, že po desiatich rokoch nebude mať dopravca ani rušne a ani peniaze,” uviedol Marosz a pokračoval: „Dnes sa otvárajú obálky s cenovými ponukami vo verejnej obchodnej súťaži na operatívny lízing desiatich rušňov štátneho Carga. Zadanie je prakticky rovnaké, ako pri súťaži osobného dopravcu s takmer rovnakou cenou, bezmála šesťdesiat miliónov eur. Cargo dokonca používa aj úplne zhodné argumenty ako osobný dopravca.”

Nový expert hnutia OĽANO na oblasť dopravy Jiří Kubáček upozornil, že v apríli 2018 sa v českom časopise Železniční magazín objavili fotky bieleho rušňa typu Vectron 383.202 so slovenskou imatrikuláciou na firmu S Rail Lease (SK RAILL). „Išlo o skúšky medzi Mníchovom a Ingolstadtom. Redaktori časopisu Železniční magazín sa pýtali na budúcnosť tohto rušňa S Rail Leaseu. Dostali však vyhýbavú odpoveď,” povedal Kubáček, podľa ktorého na otázky redaktorov reagovalo Cargo mierne podráždene: „V súčasnej dobe neprebieha žiadna verejná súťaž vyhlásená našou spoločnosťou, ktorej predmetom by bolo obstaranie viacsystémových hnacích železničných vozidiel. Žiadame Vás, aby naša spoločnosť nebola spomínaná v súvislosti s uvedeným rušňom ani jeho vlastníctvom,” reagovalo vtedy Cargo. Krátko na to však Cargo vyhlásilo súťaž, ktorej okolnosti sú úplne zhodné s nedávnym obstarávaním štátneho železničného dopravcu, ktorú odôvodňovalo aj zhodnou argumentáciou. „Prakticky súčasne sa v rušňovom depe Bratislava – východ objavili tri biele rušne Siemens typ Vectron rad 383.2 s imatrikuláciou vlastníka SK-RAILL, ktoré sa tu podrobili 17.4.2018 technicko – bezpečnostnej skúške,” upozornil Kubáček.

 „Nepotrebujeme vešteckú guľu na to, aby sme mohli s najväčšou pravdepodobnosťou vyhlásiť, že víťazom verejnej obchodnej súťaže na obstaranie desiatich elektrických rušňov sa stane rovnaká firma, ako pri osobnom dopravcovi a to S Rail  Lease s.r.o. z Bratislavy,” povedal Ján Marosz a dodal: „Vyzývame ministra dopravy pána Érseka, aby uvedenú súťaž zrušil a dohliadol na vypísanie transparentného nákupu, a nie lízingu nových rušňov. Odpoveď očakávame na pôde hospodárskeho výboru NRSR v krátkom čase. Takisto podávame podnet na preverenie súťaže na Najvyšší kontrolný úrad.”

Podľa J. Marosza sa zdá, že Cargo sa nepoučilo z nevýhodného lízingu osobného železničného dopravcu. „Vtedy sme argumentovali zdravým sedliackym rozumom, ktorý hovorí, že ak za deväťdesiat miliónov eur môžem na tridsať rokov vlastniť rušne aj s ich údržbou, nemám si ich prenajímať za šesťdesiat miliónov na desať rokov, lebo po uplynutí desiatich rokov lízingu nebudem mať ani rušne ani peniaze. Alebo sa máme domnievať, že ide o premyslený „kšeft”, kde sa po uplynutí doby prenájmu k rušňom dostane „za babku” nejaký vhodne vybraný železničný súkromný dopravca?,” pýta sa Marosz.

„Skutočne sa domnievam, že zhoršujúce sa pomery v slovenskom železničnom sektore si už veľmi naliehavo vyžadujú odbornú kritiku a ja sa teším, že OĽANO prejavilo ochotu venovať tomuto problému svoju pozornosť,” uviedol Jiří Kubáček, podľa ktorého náklady tridsaťročného životného cyklu desiatich elektrických rušňov možno odhadnúť na 90 miliónov eur. „Modernizácia cez operatívny lízing spôsobí, že rovnaký počet elektrických  rušňov na tridsať rokov vyjde dopravcu na dvojnásobok tejto sumy, teda 180 miliónov eur,” upozornil.

Kubáček sa vyjadril aj k poslednému argumentu o možnosti modernizovať rušňový park CARGA už po desiatich rokoch. „Elektrický rušeň je investícia na tridsať rokov. Je síce pekné, že Cargo chce mať možnosť obmeniť už po desiatich rokoch svoj park, otázkou ale je, či si takýto luxus firma môže aj dovoliť,” poznamenal J. Kubáček s tým, že Cargo nie je v dobrej hospodárskej kondícii a od krízy v roku 2009 drží svoje dlhy na uzde len vďaka rozsiahlemu výpredaju svojho majetku, či vďaka mimoriadnemu zníženiu poplatku za železničnú dopravnú cestu od roku 2014.

Nová posila odborného tímu OĽANO v oblasti dopravy

K téme sa vyjadrila aj predsedníčka poslaneckého klubu OĽANO Veronika Remišová, podľa ktorej vládna koalícia dlhodobo nevie riešiť udržateľnú dopravu. „Napriek preinvestovaným stovkám miliónov eur nie je schopná postaviť ani diaľnicu na východ, ktorú Smer sľuboval dokončiť už v roku 2010. Vládna koalícia takisto zlyháva v základnej údržbe ciest prvej triedy,” uviedla Remišová a pokračovala: „Štát dlhodobo ignoruje železničnú osobnú dopravu a verejnú osobnú dopravu ako takú. Neschopnosť pripraviť komplexné dopravné riešenia možno označiť za rezignáciu na tvorbu dopravnej politiky na Slovensku.”

Veronika Remišová zároveň predstavila Jirího Kubáčka, nového experta odborného tímu OĽANO v oblasti dopravy pod vedením tieňového ministra Jána Marosza. Remišová uviedla, že oblasť dopravy je kľúčovou oblasťou vzhľadom na rozvoj regiónov, zlepšovanie bezpečnosti na cestách, a zvyšovania kvality obyvateľov.

Súvisiace články

Používame cookies aby sme pre vás zabezpečili ten najlepší zážitok z našich webových stránok. OK Viac info

Cookies