Chladná kalkulácia portálu Aktuality s efektom pandémie Covid19

Cynizmus v priamom prenose

Dnes vo viacerých médiach prebehlo, že šéfredaktor portálu požiadal verejnosť o finančnú podporu v dôsledku masívneho výpadku reklám súvisiacich s koronavírusom.  Za srdcervúcou žiadosťou o podporu, pri znalosti vlastníckych pomerov, čitateľ  už na prvý pohľad vidí cynickú vypočítavosť a chladnú kalkuláciu s efektom koronavírusu, ktorý postihuje absolútne vážne odvetvia, prípadne sociálne a spoločenské priority.

 

 

 

 

Peter Bárdy, ktorý na jednej strane hovorí o zvýšenej sledovanosti portálu a na druhej strane o poklese príjmov bez štipky sebareflexie opomína iné ukazovatele, ktoré záujemca o reklamu spravidla hodnotí.  Pokles reklamy v médiách v týchto dňoch nespôsobil koronavírus. Pokles príjmov v mesiaci marec pôsobil úbytok najmä úbytok politickej reklamy po ukončení kampaní politických strán po parlamentných voľbách, príjmov za pozitívne informovanie o kauze zmenky TV Markíza cez PR agentúry, či príjmy za tendenčné mediálne prezentovanie vážnych káuz a celú spleť  dobre programovaných únikov z vyšetrovacích spisov s cieľom mariť vyšetrovanie a ovplyvňovať súdne procesy.

Ringier Axel Springer od roku 2017 v  online ofenzíve

Aktuality.sk je internetový spravodajský portál pôsobiaci na Slovensku. Jeho vlastníkom je spoločnosť Ringier Axel Springer. 

Ringier Axel Springer Slovakia, a. s., (aj Ringier Axel Springer SK alebo RAS) je jedno z najväčších multimediálnych vydavateľstiev na Slovensku. Časť on-line portfólia dlhodobo patrí medzi najnavštevovanejšie slovenské internetové portály. Viaceré sú jednotkami vo svojich segmentoch. Do portfólia spoločnosti patrili značky ako Nový Čas, jeho on-line verzia Čas.sk, Nový Čas pre Ženy a významné produkty ako Azet.sk a Aktuality.sk. V auguste 2018 boli viaceré tituly predané konkurencii a Ringier Axel Springer SK zostal pôsobiť iba v digitálnom priestore. Materská firma Ringier sídli v Zürichu, zamestnáva celkovo približne 7 500 zamestnancov a v roku 2015 dosiahla EBITDA 96,1 milióna CHF.

Po odpredaji Nového času a iných printových médií, spoločnosť  Ringier Axel Springer Slovakia  spolu s Pentou kúpila od News and Media Holding okrem Aktuálne.sk aj weby Autobazar.eu a Topreality.sk.

Zmena vlastníckych vzťahov ako aj rozhodnutia o smerovaní periodika novými majiteľmi viedli v decembri 2017 k odchodu značnej časti redakčného tímu. Spoločnosť Ringier podobne News and Media Holding ani po doplnení redakcií novinármi s väčšou mierou servility a možnosťou ovplyvňovania prehĺbila stratu.

Aktuality. sk sú dlhodobo v strate

Spoločnosť iba za rok 2018 vykázala stratu pol milióna Eur na skupinu RAS. Akú časť straty  vyrobili aktuality.sk ?

Bárdy zavádza a manipuluje  verejnosť ?

Aj keď rok 2019 mohol byť vzhľadom na vydavateľské aktivity spojené so smrťou Jána Kuciaka a maximálne zviditeľnenie portálu rôznymi kauzami, za ktorým stál záujem Penty z pohľadu sledovanosti portálu úspešný, pravdepodobne sa nepodarilo sanovať stratu celej skupiny. Nie je vylúčené, že portál aktuality.sk ako jedno z médii môže byť v  horšom ekonomickom stave ako Bárdy popisuje.

Pokiaľ by aktuality.sk  mali čo len bežne zdravú finančnú kondíciu, tri týždne útlmu by portál nemohlo ohroziť, ani položiť.  Vo vyhlásení, ktoré Bárdy zverejnil, že

„V dobrých časoch by sme boli ekonomicky neotrasiteľným médiom. Lenže nie sme v dobrých časoch. Máme pripravenú stratégiu, ktorá by nám mala pomôcť čeliť kríze a zabrániť tomu, aby sme museli riešiť existenciu spravodajského webu Aktuality.sk v takej kvalite, ako ho poznáte. Hoci nás číta rekordný počet čitateľov, narážame na problém ekonomický. Už dnes cítime masívny výpadok reklamy, ktorá je naším strategickým zdrojom príjmov. Predpokladáme, že v nasledujúcich mesiacoch bude reklamy ešte menej. To znamená, že stratíme príjmy, ktorými financujeme chod redakcie.“

Ak si pozrieme ekonomické výsledky, ťažko uveríme tvrdeniu, že v dobrých časoch bol portál neotrasiteľným médiom.

Zabaliť straty predošlých rokov do strašiaka pod značkou Covid19  je jednoducho hyenizmom a zneužívaním sociálneho cítenia čitateľov.

Bárdy potrebuje pomoc za každú cenu, alebo má  len vynikajúcu zámienku?

„ V týchto ťažkých časoch však potrebujeme podporu citeľnejšie ako kedykoľvek predtým. Musíme sa na vás obrátiť, pretože ste veľmi dôležití a dnes už nenahraditeľní. Máte v rukách  poslednú možnosť, ako finančnou podporou portálu Aktuality.sk umožniť, aby náš obsah zostal otvorený pre tých, ktorí si nemôžu dovoliť platiť za spravodajstvo na internete. „

Možno niekto si povie, že sa jedná iba nepozornosť alebo necitlivosť k zvyšku spoločnosti, ktorá v dôsledku krízy je intenzívnejšie, existenčne ohrozená.

Bárdy: „ Koronavírus zmenil všetko. Akoby sa spomalil čas. V niektorých sférach života sa zastavil úplne. Hrozbe bankrotu čelia majitelia donedávna úspešných klubov, reštaurácií, hotelov, podnikatelia s realitami, predajcovia áut, taxikári, ľudia v službách…Obavy z ekonomickej krízy väčšej ako bola tá z roku 2008 spustili sériu opatrení, ktoré vážne zasiahli a zasiahnu do budúcnosti médií. Aj tých slovenských. „

Efektne postavená stratégia má vyvolať súcit nad redaktormi, ktorých Bárdy tvárou v tvár postavil ako štít pred sebou a očakáva, že jeho argumentom každý uverí a okamžite začne prispievať na prevádzku portálu.

Pri znalosti vlastníckej štruktúry a poznatku, že ani RAS ani Penta nemajú hlboko do vrecka, je jednoznačné na presadzovanie svojich politických cieľov strategických záujmov, napriek dlhodobej stratovosti musia portál udržať pri živote.

Aktuality.sk nemuseli svoju prevádzku zatvoriť a hoci im nevznikol nárok na príspevok na zamestnancov majú vážne finančné zázemie na to, aby našli cestu z kritickej situácie, ktorá nevznikla bezprostredne v týchto dňoch.

Obracať sa na verejnosť z pozície šéfredaktora s takouto prosbou znamená iba jedno: Nezvládnutie manažérskych povinností, zodpovednosti voči svojim kolegom a  sklamanie klientov, ktorí v dobrých časoch portál a jeho redaktorov živili veľmi dobre. Redaktori by sa mali vážne zamyslieť a neponechávať svoj osud v rukách manažéra, ktorý svoju tvorivosť vyčerpáva týmto spôsobom a uráža skutočné obete pandémie, ktoré už dnes nemajú na základné životné potreby.

Takéto zlyhanie pred verejnosťou a kolegami v podobe citového vydierania pandémiou Covid19 zamlčaním dlhodobých ekonomických problémov je jednoducho cynizmom najhrubšieho zrna.

PS: V týchto dňoch sme niekoľko krát počuli, že živnostníci a zamestnávatelia nosia svoje úspory do svojich prevádzok, aby prežili a zachovali si zamestnancov. Čo takto poslúchnuť pána premiéra a ísť „ príkladom dobrej praxe“ ?

 

 

 

Súvisiace články

Používame cookies aby sme pre vás zabezpečili ten najlepší zážitok z našich webových stránok. OK Viac info

Cookies