EURÓPSKE AUTO-MOTO NOVINKY: Renault ide proti prúdu. Zväčší motory a predstaví nové diesely

Počas nasledujúceho roka Renault prepracuje všetky svoje motory. Súčasťou úprav je u nových pohonných jednotiek s jedinou výnimkou aj zväčšenie zdvihového objemu.

Renault v rámci prechodu na emisnú normu Euro 6c, ktorá bude platiť u všetkých novo registrovaných vozidlách už od septembra tohto roku, chystá nové motory. Okrem už predstaveného benzínového štvorvalca 1.3 TCe, ktorý nahradí terajšiu tisícdvestovku, sú to turbodiesely 1.7 dCi a 2.0 dCi. Ako prvý to s odvolaním sa na overené zákulisné zdroje potvrdil český web RNews.cz, ktorý sa špecializuje na informácie okolo značky Renault.

Ako prvý dorazí nový benzínový motor. Ten je dokonca na niektorých trhoch (napr. Francúzsko alebo Nemecko) na objednanie v MPV Scénic. RNews.cz potvrdzuje aj jeho nasadenie v modeloch Mégane, Capture a Kadjar.

Vedľa šesťstupňovej manuálnej prevodovky sa bude novinka ponúkať tiež so sedemstupňovou dvojspojkovou automatickou prevodovkou EDC – motor 1.2 TCe sa doteraz viazal s  prevodovkou opatrenú šiestimi stupňami. Jedinou výnimkou bude capture, kde sa bude podľa neoficiálnych informácií nový motor aj naďalej ponúkať so šesťstupňovým EDC.

Označenie napovedá zväčšeniu objemu o jeden deciliter, ale rozdiel je o kúsok výraznejší. Objem benzínového turbomotora sa zväčší z 1198 na 1330 kubických centimetrov. K už používanému variabilnému časovanie sacích a výfukových ventilov nový motor pridáva zvýšenie maximálneho tlaku u vstrekovacie sústavy, upravený tvar spaľovacích priestorov a steny valcov opracované plazmou (túto technológiu preberá z Nissanu GT-R).

Všetky inovácie sledujú dva hlavné ciele: zlepšenie výkonové charakteristiky motora a zníženie spotreby. Podľa súčasného meracieho cyklu NEDC je motor 1.3 TCe vo Scénicu o 5,5% úspornejší ako 1.2 TCe. Pri neustálom tlaku na znižovanie emisií sa každá takáto úspora hodí. Zvlášť keď nový motor má s dvojspojkovými automatom rovnakú spotrebu ako s manuálnou prevodovkou.

Základné prevedenie bude mať aj u nového motora výkon 85 kW, ale polepší si zo 190 na 220 Nm. Silnejší variant posilní z 96 kW a 205 Nm na 103 kW a 240 Nm, úplnou novinkou je potom prevedenie naladené na 120 kW a 260 Nm (v prípade automatu 270 Nm). Týmto krokom Renault pokryje jedným motorom široké pásmo, kde konkurencia spravidla nasadzuje viac rôznych pohonných jednotiek.

V budúcnosti navyše dokáže 1.3 TCe ponúknuť ďalšie zníženie spotreby plánovaným nasadením hybridnej technológie. Tá bude spočívať v použití 48V elektrickej siete a kompaktného elektromotora, ako je tomu už dnes v špeciálnej verzii Scénicu pomenované 1.5 dCi Hybrid Assist.

Motor 1.6 dCi, ktorý od roku 2011 ako stredná dieselová motorizácia nahradil skorší 1.9 dCi, sa tiež dočká väčšieho nástupcu. Bude ním 1.7 dCi, ktorý z tisícšestovky vychádza. Ponechá si všetky existujúce emisné systémy a v záujme splnenia emisných limitov pri meraní v reálnej prevádzke pridá SCR katalyzátor so vstrekovaním močoviny (AdBlue).

Podľa RNews.cz sa bude SCR kombinovať s doteraz používaným zachytávaním oxidov dusíka (LNT). Systém so vstrekovaním AdBlue totiž nie je príliš účinný pri jazde so studeným motorom, kombinácia oboch riešení tak Renaultu uľahčí splnenie prísnejších pravidiel merania emisií v rôznych jazdných situáciách.

Sedemnásť tisícovka si má navyše polepšiť nahradením súčasnej dvojhriadeľovej manuálnej prevodovky trojhriadeľovou, ktorá má pôvod v Lagune. Očakávaná zmena prinesie presnejšie radenie. Z použitia prevodovky pôvodne konštruovanej pre naftové dvojlitre sa dá tušiť aj výrazne zvýšenie krútiaceho momentu zo súčasných 320 Nm. Výkonové parametre nového motora však zatiaľ nie sú k dispozícii. Alternatívou bude aj naďalej šesťstupňová dvojspojková prevodovka EDC.

Prvým autom s motorom 1.7 dCi bude rovnako ako v prípade 1.3 TCe Scénic, kde sa táto pohonná jednotka dokonca stane jediným dieselom v ponuke. V budúcom roku sa objaví aj ako základná naftová motorizácia vo faceliftovanom sedane a kombi Talisman. Sedemnásť tisícovka ponúkne 88 alebo 110 kW, kým súčasný motor existoval len vo verzii s 96 kW.

Silnejšie, dvojito preplňované verzie 1.6 dCi nahradí modernizovaný dvojliter. Ten proti súčasnému prevedeniu, určenému výhradne pre SUV Koleos, dostane navyše opäť SCR katalyzátor. V tejto podobe sa novo objaví v modeloch Espace a Talisman po facelifte. Na rozdiel od Koleosu nebude v týchto Renaulte spárovaný s prevodovkou CVT, ale dostane šesťstupňové EDC. Motor 2.0 dCi by mal existovať v dvoch variantoch: 118 a 147 kW.

Dvojliter zamieri tiež pod kapotu úžitkového Trafic, ale v jeho prípade bude jedinou ponúkanú prevodovkou šesťstupňový manuál.

Vstupenkou do sveta naftových Renaultov aj naďalej zostane 1.5 dCi, samozrejme upravený tak, aby vyhovel prísnejším emisným normám. Pokračovať bude aj v malom modeli Clio, Francúzi tak budú zrejme jednými z mála, kto ponúkne vo štvordverovom hatchbacku aj v budúcnosti turbodiesel.

Plány Renaultu u najslabších benzínových motorov zatiaľ nie sú zrejmé, ale isté je, že aj tu sa dočkáme úprav. Benzínové tisícšesťstovky to potom majú rovno spočítané – atmosférický 1.6 SCE sa z Méganu stiahne a bude dostupný len v Dacii. Preplňovaný variant 1.6 TCe potom bude po facelifte v Talizmane nahradený odvodeným motorom 1.8 TCe, ako sa tomu stalo v druhej polovici minulého roka už v MPV Espace.

Súvisiace články

Na Marse vedci našli jazero plné vody skryté pod ľadom podobne ako v Grónsku

Roman Suchý

Pentagon pracuje na technológii ovládanej mozgom

Michal Šumichrast

Nové dôkazy: Rybí olej a omega-3 nemajú takmer žiadne účinky na zdravie srdca

redakčný výber
Načítam....

This website uses cookies to improve your experience. We'll assume you're ok with this, but you can opt-out if you wish. OK Viac info

Privacy & Cookies Policy
Počkajte prosím...

Odoberať EuroRešpekt

Chcete byť informovaní o najnovších článkoch EuroRešpektu?