Islamský Londýn: “Utečte, skryte sa, ohláste to”

Aby som porozumel vývoju islamu v západných krajinách, mám vo zvyku navštevovať oblasti s prevahou moslimov ako je Lakemba v Austrálii, Lodi v Kalifornii a Lunel vo Francúzsku. Londýn je však skutočne jedinečný tým, ako veľmi ho islam ovplyvnil.

Vo štvrtiach s prevahou moslimov zvyčajne nájdete osamelé bytové domy dosť vzdialené od centra mesta, ktoré boli dávno opustené svojim pôvodným robotníckym obyvateľstvom. V týchto štvrtiach muži vysedávajú v kaviarňach a ženy sú zatvorené doma. Takéto štvrte trpia radom sociálnych problémov, vrátane nezamestnanosti, činnosti kriminálnych gangov a obchodovania s drogami.

Londýn má také oblasti tiež a tieto štvrte sú veľmi rozsiahle, ale to, čo robí anglické hlavné mesto unikátnym, je intenzívna moslimská prítomnosť v bohatých štvrtiach v strede mesta, kde však moslimovia netvoria väčšinu obyvateľov. Táto moslimská prítomnosť má dve hlavné formy.

Po prvé tu vidíme dychberúcu prítomnosť moslimského kapitálu. Podľa štúdie CBRE investovali občania zo Stredného východu v roku 2015 do komerčných nehnuteľností v Londýne viac ako 4,2 miliardy USD (toto sú najnovšie štatistiky). Tieto investície väčšinou smerovali do významných a luxusných nehnuteľností, ako je najvyššia budova mesta The Shard (Črep), najdrahší obchodný dom v Londýne Harrods, najluxusnejší hotel Claridge ‘s a budova bývalého amerického veľvyslanectva.

 

Investori zo Stredného východu vlastnia mnoho najznámejších nehnuteľností v Londýne.

Moslimskí majitelia dávajú svoju moslimskú príslušnosť jasne najavo. Napríklad obchodný dom Harrods má nápadne označené a vystavené halal potraviny a módne figuríny s hidžábom na hlave.

Oddelenie potravín obchodného domu Harrods nápadne označuje halal potraviny.

Niektoré figuríny v obchodnom dome Harrods majú na hlave hidžáb.

Stredovýchodné reštaurácie, obchody s orientálnymi odevmi a kadernícke salóny sa tu samozrejme vyskytujú vo veľkej miere, ďaleko prekvapivejšie sú však arabské, perzské a urdské názvy obchodov, ktoré nemajú žiadny zvláštny vzťah k moslimom, ako je napríklad lekáreň, kúpele, klinika čínskej medicíny alebo taxislužba na letisko.

 

Dokonca aj americký reťazec rýchleho občerstvenia Cinnabon má názov obchodu v arabčine. 


V niektorých prípadoch vidíte názov obchodu len v arabčine.

“Sawt was-Sura,” ( “Hlas a obraz”).

Druhá forma prítomnosti moslimov v Londýne je implicitná v intenzívnych, všadeprítomných a depresívnych bezpečnostných opatreniach, ktoré boli inštalované kvôli násilným hrozbám džihádu. Ide o opatrenie od nápisov, ktoré vás nabádajú “Utečte, skryte sa, ohláste to”, až po betónové pätníky, bariéry a bezpečnostné brány.

Zvlášť zrejmá je veľká rad ochranných opatrení inštalovaných v marci 2017, hneď po tom, čo brutálny islamista Khalid Masood zabil päť ľudí na Westminsterskom moste. Počas nedávnej návštevy v centre Londýna som bol zmätený jednou z týchto inštalácií, betónovou bariérou, ktorá úplne obklopuje Green Park.

Bariéra obklopujúca Green Park.

Táto bariéra je neprerušovaná, iba s príležitostnými úzkymi bránami, buď žltými, alebo šedými, ktoré umožňujú chodcom vstup do parku. U týchto brán nikto nekontroluje tašky, takže tento bezpečnostný obvod zrejme zabraňuje vnikaniu do parku automobilom a náklaďákom. Prečo by však niekto chcel vojsť vozidlom do tohto parku? Samozrejme, blízko sa nachádza Buckinghamský palác, ktorý je však na druhej strane širokej ulice. Bariéra okolo Green Parku by teda Buckinghamský palác nijako neochránila. Bariéra tam zdanlivo chránia len trávu a stromy.

Vchod do Green Park

Snáď najsmutnejším aspektom týchto bezpečnostných opatrení je nádherná modrá Devonshirská brána, ktorá je obklopená škaredú šedou bariérou.

Devonshirská brána zo 17. storočia navrhnutá slávnym architektom Inigo Jonesom.

Betónové pätníky, bariéry a bezpečnostné brány však nie sú len v Londýne. Známe žlté bezpečnostné brány (s užitočným označením vchodu a východu) sa objavili napríklad aj na Vianočnom trhu v Birminghame.

Vstup na Vianočný trh v Birminghame.

Na Londýne je, viac než na ktoromkoľvek inom veľkom západnom veľkomeste, zreteľné- arabská, stredovýchodná a islamská stopa, počnúc jeho starostom a končiac jeho trhom s nehnuteľnosťami. Rád by som bol ohľadom výsledku tohto experimentu tak optimistický, ako je väčšina anglického obyvateľstva, uzatvára Daniel Pipes z Gatestone Institute.

Súvisiace články

GATESTONE INSTITUTE: Vzostup a pád Emmanuela Macrona alebo ako sú ilúzie preč

Guy Millière

Voľby v Turecku: Štokholmský syndróm vo svojej najhoršej podobe

Burak Bekdil

Nemecká migračná politika: Prečo mal Trump pravdu

Vijeta Uniyal
Načítam....

This website uses cookies to improve your experience. We'll assume you're ok with this, but you can opt-out if you wish. OK Viac info

Privacy & Cookies Policy
Počkajte prosím...

Odoberať EuroRešpekt

Chcete byť informovaní o najnovších článkoch EuroRešpektu?