Komentár Petra KRÁLIKA: Keď Poliaci a Maďari už nehovoria len o imigrácii, ale aj o diaľniciach a Chorvátsku. Bez Slovenska

Poľská imigračná politika je orientovaná na Ukrajincov, preto obviňovanie Poliakov je nezmysel

Poľský prezident Andrzej Duda rokoval so svojím maďarským náprotivkom Jánosom Áderom. Pri tej príležitosti vyhlásil, že ak by žiadatelia o azyl boli Európskou úniou nútene premiestnení do Poľska, museli by tam byť držaní násilím, A to Varšava podľa jeho slov odmieta.

Poľsko podľa Dudy chcelo vždy riešiť príčiny migrácie tam, kde vznikajú, aby sa utečenci mohli po konci konfliktov vrátiť domov. “Bohužiaľ, náš názor bol ignorovaný,” posťažoval sa. Dodal, že Varšava už spĺňa záväzky v oblasti migrácie, pretože každoročne prijíma a zamestnáva stovky tisíc Ukrajincov. O tom však v Európskej únii neradi počujú, pretože to poukazuje na totálne zlyhanie európskej politiky na Ukrajine.

Maďarsko a Poľsko zbližuje okrem iného spoločné odmietanie kvót EÚ na prerozdeľovanie migrantov medzi únijné členské štáty. Budapešť tiež podporuje Varšavu v jej spore s Európskou komisiou o poľskú reformu súdneho systému.

Višegrád konečne s ekonomickým praktickým rozmerom v podobe diaľnic. Bez Slovenska

Áder povedal, že obe krajiny pokračujú v budovaní dvoch hlavných dopravných koridorov medzi Poľskom a južnou Európou. Budapešť podľa neho v najbližších rokoch postaví niekoľko ciest. Povedú od Mosonmagyaróváru pri rakúskych hraniciach k obci Rajka v blízkosti Bratislavy, od mesta Miškolc ku slovenským hraniciam a od Debrecínu k rumunskej hranici.

Práve tento moment ich rozhovoru je dôležitý. To čo sa dlhodobo vyčítalo Višegrádskemu zoskupeniu, že okrem odmietania kvót nemá pozitívny rozmer ekonomickej spolupráci, sa v týchto dňoch stáva minulosťou. Minulosťou bez reálnej slovenskej účasti.

Slovensko si žije svoj “nevšedný” diaľničný príbeh. Príbeh predražených nedobudovaných úsekov a ani  v roku 2018 nemá celistvé priame spojenie Bratislava – Košice.

Navyše Most – Híd a jeho južná diaľnica je viac pozemkovým biznisom než reálnou snahou dotiahnuť diaľnicu do Košíc. Pri pohľade na mapu maďarskej siete diaľnic je zrejmé, že Slovensko Ersékovu diaľnicu nepotrebuje. Oveľa viac je pre nás dôležitá rýchlostná cesta R4, ktorá sa pokojne mohla preasfaltovať na plnohodnotnú diaľnicu od Miškolca po Rzésow. Je to totiž to čo v skutočnosti potrebuje nielen Slovensko, ale aj Višegrád a Európa.

Trojmorie s vyústením v Chorvátsku

Duda s Áderom hovorili aj o takzvanej Iniciatíve troch morí. Tá je plánom prezidentov Poľska a Chorvátska, ktorí chcú posilniť väzby krajín ležiacich medzi Čiernym, Baltským a Jadranským morom. Áder uviedol, že je potrebné zmapovať potreby všetkých 13 zúčastnených štátov a založiť spoločný fond na financovanie projektov.

Slovenská zahraničná politika sa po roku 2016 úplne rozpadla. V európskom rozmere sa stala subordinovanou záujmami Nemecka a Bruselu. V medziregionálnom rozmere panuje vzduchoprázdno. V tomto okamihu Slovensko potrebuje definovať novú doktrínu svojej zahraničnej politiky. Doktrínu ktorá by v sebe spájala národné politické záujmy, medziregionálne ekonomické záujmy a niečo ako slovenskú dohľadateľnú stopu na kontinente.

Čítajte tiež:

Roman LEBEDA: Pán Lunter, toto je transparentnosť a odbornosť?

http://www.eurorespekt.sk/rozhovor-s-rafaelom-janickom-jan-kuciak-a-martina-kusnirova-nam-darovali-sancu-bojovat-za-ocistu-rodinneho-mena-po-17-rokoch/

Súvisiace články

Používame cookies aby sme pre vás zabezpečili ten najlepší zážitok z našich webových stránok. OK Viac info

Cookies