KOMENTÁR Petra KRÁLIKA: Ruskú propagandu v Európe nepotrebujeme. Vystačíme si s nákupom osobných údajov od Deutsche Post

 Po škandále s britskou spoločnosťou Cambridge Analytica so zneužívaním osobných údajov v Nemecku teraz čelí podobnému škandálu Deutsche Post, ktorá cez dcérske spoločnosti “prenajímala” alebo “odpredala” osobné údaje CDU a FDP pred nemeckými voľbami. Správy prinieslo Politico aj Tagesspiegel.  

“Pred nemeckými federálnymi voľbami v minulom roku bolo zrazu vidieť tajnú zbraň: klasickú volebnú kampaň od dverí k dverám. Zvonenie, rozprávanie, presvedčovanie – v mesiacoch pred 24. septembrom to bolo pre strany rovnako dôležité, ako to nebolo dlho. Jedným z dôvodov: Na rozdiel od minulosti,  volební agitátori vedeli oveľa presnejšie, na ktoré dvere musia zazvoniť. Strany boli schopné predpovedať, kde pravdepodobne žijú ich voliči. Málo sa potom však hovorilo o tom, odkiaľ tieto údaje skutočne čerpali. Teraz sa všetci zameriavajú na jednu spoločnosť: Deutsche Post .”, píše Maria Fiedler vo svojom komentári na Tagesspiegel.

Ako uvádzajú noviny Bild am Sonntag (Bams), CDU a FDP si kúpili presné analýzy od dcérskej spoločnosti Deutsche Post Direkt GmbH. Spoločnosť Swiss Post ponúka stranám príležitosť získať osobné údaje a presné polohy budov s viac ako šiestimi domácnosťami, ktoré sa tu nachádzajú na “stranovej afinite”.

Pýtate sa napríklad ako odpovedať na otázku: ako je pravdepodobné, že tu žijú voliči CDU? Švajčiarska pošta to dokáže zistiť, pretože údaje, ktoré zhromažďuje o svojich občanoch, ďaleko presahuje bežnú adresu.

“V  súbore 20 miliónoch domov s približne 34 miliónmi domácností v Nemecku je k dispozícii viac ako 1 miliarda jednotlivých informácií,” píše sa v dôvernom dokumente. Patria sem: kúpna sila, pohlavie, vek, vzdelanie, rodinná situácia, správanie spotrebiteľov a vlastníctvo automobilov. Spoločnosť Deutsche Post tiež nakupuje štatistické údaje od orgánov, ako je napríklad Federálny úrad pre motorovú dopravu. Táto čiastočne veľmi súkromná individuálna informácia ju spája s výsledkami volieb z volebného okrsku.

Deutsche Post sa teraz bráni kritike tejto praxe: tvrdí, že “spracovanie osobných údajov je v prísnom súlade so zákonom o ochrane osobných údajov v Nemecku”. Platí to aj  údajne pre dcérske spoločnosti.

Pre strany sú informácie pravdepodobnosti správania občanov  ponúkané poštou v hodnote zlata. FDP a CDU potvrdili, že ich zapracovali do svojej predvolebnej volebnej kampane. Prezidentská volebná kampaň Baracka Obamu v roku 2008 je modelom tohto “mikrotargetovania” – teda zhodnotenia veľkého množstva údajov pre cielené adresovanie sympatizantov. Metóda je založená na predpoklade, že voliči sa len ťažko menia. Preto je najefektívnejšie mobilizovať ľudí, ktorí sú blízko strany.

Napríklad CDU vyvinula aplikáciu “Connect17”.Títo voliči boli výslovne informovaní, kým by sa z možných kandidátov mali zaoberať. Aplikácia tiež zaznamenala reakcie voličov a geograficky ich priradila (vďaka údajom pošty). Dobrovoľníci z kampane potom vedeli presne, na ktoré “budovy” zazvoniť v teréne.

Rozdiel medzi Cambridge Analytica a Deutsche Post je potom ako rozdiel medzi digitálom a analógom. Cambridge dokázala vďaka osobným údajom cieliť na Facebooku. Volebné tímy FDP a CDU vďaka osobným informáciám z Deutsche Post v teréne na domácnosti a budovy. Princíp, ale zostáva rovnaký.

Podstata novej ďalšej kauzy je tak v morálnom správaní firiem (štátnych či súkromných) v obchode s osobnými údajmi. V postfaktuálnej ére, kedy záleží viac na politickom marketingu ako obsahu politiky sa stávajú osobné údaje výnosným biznisom na volebný proces.

Je potom ťažké počúvať z úst Angely Merkel alebo iných európskych politikov o ruskej propagande a moralizovaní nad inými krajinami a ovplyvňovaniu volebného procesu na Západe zo strany Ruska, keď CDU alebo iné strany sú kedykoľvek ochotné nemorálnym spôsobom zneužiť dôveru vlastných občanov v poskytnutí osobných informácii a následne tuto dôveru premeniť – tak ako v Nemecku, či v Británii na manipuláciu volebného procesu.

A tak stačí len úškrn neprajníkov demokracie, že tu v Európe nepotrebujeme ruskú propagandu, pohodlne si vystačíme s tou vlastnou digitálnou aj analógovou.

Čítajte viac:

Izrael ruší deportácie imigrantov do Afriky. Časť z nich pošle buď do Európy alebo Kanady

Kurdský Afrin padol do rúk Turecka. Predstaviteľ tureckej vlády: “Európa bude moslimská”

Medzi USA a Čínou vypukla už oficiálne obchodná vojna

 

Súvisiace články

Používame cookies aby sme pre vás zabezpečili ten najlepší zážitok z našich webových stránok. OK Viac info

Cookies