NKÚ: Štátni kontrolóri kritizujú doučovanie žiakov zo sociálne znevýhodneného prostredia




Doučovanie žiakov zo sociálne znevýhodneného prostredia nie je podľa analytikov Najvyššieho kontrolného úradu SR (NKÚ SR) dostatočné. V tlačovej správe to uviedol hovorca NKÚ Marek Papajčík. Zároveň podotkol, že Slovensko malo školy zatvorené skoro najdlhšie v Európskej únii. Z analýzy Ministerstva školstva, vedy, výskumu a športu SR vyplýva, že do dištančného vzdelávania nebolo zapojených 52-tisíc (7,5 percenta) žiakov základných a stredných škôl a 128-tisíc (viac než 18 percent) žiakov sa neučilo prostredníctvom internetu. Situáciu v školách s vysokým zastúpením žiakov zo sociálne znevýhodneného prostredia a v špeciálnych školách vníma NKÚ ako kritickú, pretože podiel nezapojených detí bol oveľa vyšší oproti priemeru. Na dobehnutie učiva u detí s nedostatočným dištančným vzdelávaním či detí, ktorým hrozí prepadnutie, pripravilo ministerstvo projekt „Spolu múdrejší“ za 1,5 milióna eur a podporu letných škôl za viac ako milión eur. Analytici NKÚ však v týchto projektoch vidia priestor na zvýšenie ich rozsahu a adresnosti.

Projekt „Spolu múdrejší“ mal podporiť základné a špeciálne školy, aby v mesiacoch apríl až jún vytvorili podmienky na zlepšenie vedomostí a zručností žiakov, ktorí nemali možnosť sa dištančne vzdelávať. Papajčík poukázal na to, že podporených bolo 20 percent z celkových 2 300 základných a špeciálnych základných škôl. To je menej ako 40 percent zo škôl, ktoré majú vysoký podiel žiakov zo znevýhodneného prostredia, teda tých, ktorí mali najmenšiu šancu sa dištančne vzdelávať prostredníctvom internetu. Analytici NKÚ s využitím údajov o plánovaných počtoch doučovaných žiakov na jednotlivých školách odhadli, že počet doučovaných žiakov zo sociálne znevýhodneného prostredia je na úrovni takmer 10-tisíc žiakov, teda 30 percent ich celkového počtu.

V prípade finančnej podpory pri organizovaní letných škôl, na ktoré ministerstvo vyčlenilo trojnásobne viac ako v roku 2020, by bol podľa odborníkov na doučovanie všetkých offline žiakov potrebný viac ako 60-násobok. NKÚ ocenilo doučovanie žiakov základných škôl vysokoškolákmi, no konštatoval, že táto aktivita zachytila 1 132 žiakov. „Uvedené zistenia vyvolávajú otázniky o účinnosti a najmä dostatočnosti týchto krokov, ktoré mali byť zamerané najmä na žiakov najviac zasiahnutých pandemickými opatreniami a zatvorením škôl. Otázne je, ako bude zabezpečené dobehnutie učiva pre ostatných 70 percent, teda viac ako 20-tisíc detí zo sociálne znevýhodneného prostredia,“ podotkol Papajčík.

MUDr. Lipták: Vakcína nefunguje. Čím vyššia zaočkovanosť tým je to horšie




Súvisiace články

Používame cookies aby sme pre vás zabezpečili ten najlepší zážitok z našich webových stránok. OK Viac info

Cookies