Prečo je americký automobilový priemysel zachytený v Trumpovej pasci

Toyota Tundra vyzerá každým centimetrom ako hocijaký iný rýdzo americký úžitkový automobil, aj tak ale riskuje, že nebude vyhovovať pravidlám, o ktoré sa usiluje administratíva prezidenta Donalda Trumpa. Tundra je totiž príkladom toho, ako nadnárodné dodávateľské reťazce a podnikateľské investície idú proti pravidlám vo svetovom obchode a ako Trumpova predstava americkej ekonomiky pretvára tú globálnu.

Rovnako ako každý iný automobil vyrábaný na americkom kontinente je Tundra v pasci Trumpovho plánu ohľadom novej podoby Severoamerickej dohody o voľnom obchode (NAFTA). Najpálčivejšou otázkou rokovaní Washingtonu s Kanadou a Mexikom je to, ako a kde sa automobily budú vyrábať, píše Financial Times.

Ak majú byť osobné a nákladné autá predávané v Severnej Amerike bez cla, musí podľa súčasnej dohody NAFTA pochádzať 62,5 percenta materiálu použitého pri ich výrobe zo Severnej Ameriky. Trumpova vláda navrhuje zvýšiť tento podiel na 85 percent, z toho 50 percent má pochádzať zo Spojených štátov. Takýto krok by však podľa amerických výrobcov automobilov zhoršil ich globálnu konkurencieschopnosť, pretože by ich odrezal od lacnej pracovnej sily v Mexiku.

Tundra vyzerá ako klasický rýdzo americký automobil, napriek tomu je jeho príbeh hlboko globálny: jeho karoséria pochádza z Texasu, motor vyrába závod Toyoty v Alabame a podvozok je z Mexika. Z komponentov automobilu má 65 percent pôvod v USA alebo Kanade, teda nad rámec existujúcich pravidiel NAFTA. Je však otázkou, ako by sa dodávateľský reťazec musel zmeniť pri požadovaných 85 percentách.

Rad komponentov pre tamojšiu produkciu vozidiel Tundra a Tacoma pochádza z medzinárodného partnerstva s miestnymi podnikateľmi. Jedno z najväčších – Avanzar, ktorý dodáva väčšinu interiérových prvkov pre obe vozidlá – je spoločným podnikom Michiganského Adientu, šanghajskej spoločnosti Yangfeng Automotive a miestnej San Antonio Technologies. Okrem toho rad texaských dodávateľov spolupracuje so závodom Toyoty v Mexiku. Ako poznamenáva univerzitný profesor Frank DuBois, globalizácia sa stala skutočnou nočnou morou pre ekonómov.

Trumpova administratíva už zmenila cestu globalizácie spôsobom, aký bude svet pociťovať ešte celé desaťročia, keď narušila trend k vytváraniu väčších regionálnych blokov.

Automobily a ich komponenty sa na svetovom obchode s tovarom, ktorého ročná hodnota činí 17,5 bilióna dolárov podieľajú 8,5 percenta. Tým sa vysvetľuje, prečo Trumpova obchodná frustrácia často mieri na rozdiel medzi colnými sadzbami na dovoz áut. Kým americké clo činí 2,5 percenta, to čínske 25 percent.

Medzinárodný obchod s automobilmi sa dlhé roky riadi nielen clami, ale aj množstvom dohôd, ako je napríklad dohoda NAFTA. Než Trump vstúpil do Bieleho domu, bol svet na ceste k zásadnému zníženiu obchodných bariér a k zavedeniu širších pravidiel regionálneho obchodu. Kanada a Mexiko, ktoré majú svoj vlastný rozsiahly automobilový priemysel, v rokovaní v rámci NAFTA požiadavkám USA zatiaľ odolávajú.

Trumpova snaha zabrániť globalizácii však nezastavila tlak na väčšiu ekonomickú integráciu, poznamenáva bývalý obchodný poradca prezidenta Georgea Busha mladšieho Philip Levy. “Všetky fundamenty, ktoré existovali predtým, stále existujú, dnes tak vedúce postavenie preberá Európska únia a ďalší,” dodáva. Spojené štáty hľadajú spôsoby, ako posilniť svoj vplyv, problémom Spojených štátov je ale podľa neho to, že ak budú pokračovať Trumpovým smerom, zostanú stranou.

Trump argumentuje tým, že zahraničné automobilky núti vyrábať v USA, čím zaisťuje Američanom pracovné miesta, ako napríklad 7000 miest v texaskom závode Toyoty. Ako ale poznamenáva Financial Times, montáž áut je tam z 90 percent robotizovaná.

Vzhľadom k tomu, že v 21. storočí sú dodávateľské reťazce tak prepletené a na montáž jedného auta je potrebných až 15.000 dielov, zdá sa, že Trump v snahe prepísať pravidlá automobilového priemyslu bojuje s veternými mlynmi. Dni, kedy sa každý deň postavili k strojom davy robotníkov, sú totiž nenávratne preč.

Súvisiace články

Používame cookies aby sme pre vás zabezpečili ten najlepší zážitok z našich webových stránok. OK Viac info

Cookies