Nemecký Spolkový správny súd spresnil pravidlá zákazu vjazdu naftových vozidiel do miest. Rozlišuje medzi jednotlivými ulicami, kde ho mestá môžu vyhlásiť okamžite, a zavádzaním celých zakázaných zón, ku ktorému majú pristupovať postupne podľa veku vozidla a množstvo ním vypúšťaných škodlivín. Informáciu priniesla agentúra Reuters.
Čistota ovzdušia sa síce v Nemecku postupne zlepšuje, ale asi 70 miest ešte stále prekračuje povolenú hranicu európskej maximálnej koncentrácie NO2.
Ako prvé by k zátarase dvoch hlavných ulíc mohol ešte tento mesiac pristúpiť mesto Hamburg, nasledovať by mali Mníchov a Stuttgart a možné zákazy od roku 2019 zvažuje aj Berlín.
Že sú také zákazy právne prípustné, rozhodol Spolkový správny súd v Lipsku už pred tromi mesiacmi. Teraz k nemu vydal tridsaťtistránkové písomné zdôvodnenie.
“Takáto obmedzenie čo do intenzity neprekračujú iné zákazy umožňované cestným zákonom, s ktorými musia motoristi vždy počítať a prijať ich,” uviedol súd.
Zákaz je ďalší ranou automobilovému sektoru vo vlasti najväčších výrobcov áut na svete a nepríjemnosť pre kabinet kancelárky Angely Merkelovej, často kritizovaný za svoje tesné väzby na automobilový priemysel.
Vo Nemecku je registrovaných asi 15 miliónov osobných naftových vozidiel, ale len 2,7 milióna z nich spĺňa najnovšie európske emisné štandardy Euro 6. Pozorovatelia očakávajú, že rozsudok bude mať dopad aj na Slovensko, kam môže smerovať rad starších naftových áut z Nemecka, ktoré teraz zrejme výrazne stratia na cene.