ROZHOVOR s Mariánom FABIÁNOM: Nechcem, aby z Piešťan zostalo mesto duchov

O tom ako sa žije v Piešťanoch, kam toto kedysi slávne mesto smeruje, ale aj o iniciatívách, ktoré ho opäť majú vrátiť na výslnie sme sa zhovárali s Ing. Mariánom Fabiánom s jedným organizátorom konferencie – workshop letisko Piešťany a zároveň človekom, ktorý premýšľa nad kandidatúrou na post primátora.

 

Ako sa dnes žije v Piešťanoch?

Dôchodcom výborne. Parky, všade blízko a na bicykli. Mladým – horšie, vlastne zle. Okres Piešťany má nezamestnanosť pod 2%, teda práce plno, ale nie v Piešťanoch. Len v smere na Vrbové dochádza denne za prácou 1000 ľudí z Piešťan. Kúpele znížili počet zamestnancov na menej ako polovicu, z 2200 na 900, za najnižšie platy, aké sa dajú dosiahnuť.

To neveští nič dobré…

Bytov a domov plno, ale nie pre mladých, lebo sú drahé a nie nájomné. Vyzerá to tak, že do bytov a domov v Piešťanoch sa ukladajú peniaze, stále sa budú dať dobre predať. Lebo čo pre Čechov a Rusov Karlove Vary, to pre Slovákov a poslednom čase Arabov Piešťany.

Aké to má následky pre mesto?

No také, že v Piešťanoch podľa vekovej sklady žije najväčší počet starých ľudí  – žiadne mesto na Slovensku nie je “staršie” ako Piešťany.  Ak sa niečo nezmení, z Piešťan sa stane mesto duchov.

Dá sa s tým niečo robiť?

Skúsenosti ukazujú, že áno. Veľmi skrátene: “lacné” nájomné byty. Možno lepšie povedané malometrážne byty na úrovni 45 m2 by mal byť dostupný v cene 150€, plus energie. Lebo pri čistom príjme manžela 650, zostane na vyžitie rodiny s jedným, dvoma deťmi 500 €, A to je veľmi, veľmi ťažké, ale musí sa hľadať cesta, ako sa dostať k takej cene, možno aj podporou od rodičov.

To mi pripomína návrat k rodinnému generačnému bývaniu a tak trochu úplne zmeniť prístup ku vnímaniu rodiny všeobecne…

To je druhá časť riešenia: kedysi,  chudobných časoch sa bežne bývalo v rodinných domoch rodičov. Aj ja som býval ” za zaťa” – sedem rokov, s troma deťmi. Niečo sme si našetrili, niečo požičali, kúpili rozostavaný dom a rodina pomáhala. Tieto rodinné trendy je potrebné podporovať, aby sa stali bežné, napríklad mesto by preberalo záruku za rekonštrukcie na viacbytové rodinné domy, obe rodiny – starí rodičia, aj mladí s deťmi by splácali. Navyše – ale nie až tak navyše – rodina by si trvalo pomáhala, stala sa takou, akou má byť – vždy poruke, vždy s pomocou, vždy s láskou.

Pozrel si sa na mňa ako keby som ti neveril…

Táram sprostosti? Áno aj nie. V takých rodinách ľudia môjho veku ešte vyrástli, teraz chcú byť mladí sami, alebo posielame ich preč z domu. Zlá, zlá chyba. Raz rodina, navždy rodina. Boli ste na Orave, v hocijakej malej dedinke? Videli ste tie domy, a plno detísk a pomoc rodín navzájom? Najbližšia fabrika ďaleko, ale bývajú dobre, majú deti a sú šťastní. Áno, aj narobení, narobení oveľa viac, ako sme naučení my, ale ako sa chcete dostať z biedy? Len pomocou práce a pomocou najbližších. Nedá sa to hneď, ale systém spoločnej prestavby a novostavby za spolupráce mesta, rodín a možno aj zamestnávateľov je potrebné dokončiť doslova do podoby zmlúv.

To už skôr pripomína víziu takej malej spoločnosti menom Piešťany, mňa však zaujímajú možno krátkodobejšie ciele, niečo ako dobrý plán pre Piešťany. Keď sa povie Piešťany nenapadnú mi len kúpele ale aj letisko. Ako v tvojich úvahách figuruje vo vzťahu k Piešťanom?

Bez kúpeľov by Piešťany neboli viac, ako Vrbové. Ešte v polovici 19. storočia mesto neexistovalo, boli postupne sa spájajúce Teplice , “staré Piešťany” a kúpele. A fakt je, že kúpele upadajú – jediný majiteľ zomrel, dedičia sa nestarajú a riadenie Danubius Hotels nechce nič iné ako zarábať. Kúpele sú síce na zárobok, ale aj verejná služba. A o zanedbávanie kúpeľov sa správa mesta nestará, všetko beží podľa zákona entropie – samovoľne sa rozkladá. Hanba. Nielen riadeniu zo strany majiteľa, ale aj mesta a štátu .

Ing. Marián Fabián pri príprave medzinárodnej konferencie o letisku Piešťany

Poďme k letisku, ako je to s ním teraz?

Letisko je podobný prípad: v tomto čase už nemuselo existovať. Dobre, všade majú malé letiská problémy, ale príklady ukazujú, že problémy sa dajú riešiť. Komisia pre leteckú infraštruktúru a cestovný ruch  a teraz Piešťanská rozvojová iniciatíva, na samom začiatku Petičný výbor  – to síce vyzerá ako spolok bláznivých nadšencov, ale verte mi, keď povie cca 15 odborníkov, že sa to dá, že letisko môže fungovať, takto a takto, tak by bolo priamo hospodárskym zločinom letisko zlikvidovať a nepokúsiť sa o nápravu. O čom hovorím: predchádzajúce vedenie chcelo letisko doslova rozpredať, našťastie, v Piešťanoch sú odhodlaní ľudia. Vznikla petičná akcia, ktorá v hodine dvanástej zastavila vstup do likvidácie pomocou 8300 podpisov. A následne vznikla mimoriadna komisia mestského zastupiteľstva pre leteckú infraštruktúru a cestovný ruch, ktorí ma prizvali k spolupráci ako“odborného poradcu”.

To obdobie si pamätám dokonca takého jedného stretnutia som sa v Piešťanoch zúčastnil…

Navrhol som im využiť situáciu pred župnými voľbami, zostavili sme za spolupráce Seniorského Parlamentu Piešťan otvorený list kandidátom na trnavského župana – trnavská župa je väčšinový vlastník Letiska Piešťany a.s. a odoslali na cca 40 adries masmédiá. Rovnako sme tak urobili s odpoveďami kandidátov. Výsledok bol potešujúci: nový župan p. Viskupič “rozlietanie letiska” považuje za svoju prioritu a tak aj koná. Nové vedenie letiska je otvorené, vnímavé, komunikatívne, využíva naše rady a pomoc.

Viem, že o pár týždňov chystáte dôležitú konferenciu práve o rozvoji letiska a to s medzinárodnou účasťou, čo nám môžeš o nej prezradiť? 

Komisia pre leteckú infraštruktúru vytvorilo združenie Piešťanská Rozvojová Iniciatíva a združenie za pomoci katedry leteckej dopravy Univerzity Žilina, s vysokým osobným nasadením prof. Kazdu, ako odborného garanta, pripravuje odborný letecký workshop Šanca pre malé letiská.  Zámer je jednoduchý: dať hlavy dohromady, pozvali sme cca 15 odborníkov z Česka, Slovenska, Maďarska a Poľska z malých letisk, aby hovorili o svojich skúsenostiach s “rozlietaním”. Seminár sa bude konať 7. júna na letisku v Piešťanoch, vstup je voľný, môžete sa zúčastniť, ale – počet miest je teraz už len 40.

Súvisiace články

Hnutie Oľano vyzýva premiéra, aby v stredu na vláde inicioval okamžité odvolanie Tomáša Haška z úradu pre dohľad

SITA

Deficitný rozpočet je podľa Štefanca z KDH dôkazom, že vláda nevie hospodáriť

SITA

PREZIDENTKA: Čaputová sa počas svojej návštevy Japonska zaujíma o ekologické témy

SITA

Používame cookies aby sme pre vás zabezpečili ten najlepší zážitok z našich webových stránok. OK Viac info

Cookies