Stav mostov na cestách II. a III. triedy sa dlhodobo zhoršuje, podľa NKÚ finančné a ľudské kapacity nestačia




Stav mostov na cestách II. a III. triedy vo vlastníctve samosprávnych krajov sa dlhodobo zhoršuje, finančné a ľudské kapacity na správu mostov sú nedostatočné. Upozornil na to Najvyšší kontrolný úrad SR (NKÚ) na základe výsledku kontroly rekonštrukcie, opráv a údržby mostov na regionálnych cestách. Súčasný systém komplexnej opravy mostov je podľa kontrolórov nastavený neúčinne, nedostatočné financovanie modernizácie mostných objektov vedie k ďalšiemu zhoršovaniu ich stavu a dlhodobým uzávierkam ciest. NKÚ o tom informoval v piatok v tlačovej správe.

“Za takmer dvadsať rokov vlastníctva regionálnych ciest sa ich vlastníci, samosprávne kraje nesprávali v súlade s princípmi dobrého hospodára,” uviedol podpredseda NKÚ Ľubomír Andrássy. “Ak by doterajší pasívny prístup pokračoval a nebude z pozície štátu stanovený udržateľný model viaczdrojového financovania opravy cestnej infraštruktúry, počet mostov v rizikovom či kritickom stave sa bude len zvyšovať,” podotkol Andrássy. V konečnom dôsledku podľa neho na to budú doplácať len vodiči, ktorí musia uzavreté miesta obchádzať cez niekoľko kilometrové obchádzky.

Krajské samosprávy, ktoré sú za stav mostov zodpovedné, zrekonštruujú v priebehu roka približne 22 mostov, pričom z hľadiska udržateľnosti by malo byť toto číslo takmer trojnásobne vyššie. Podľa NKÚ je nevyhnutné prijať na národnej úrovni stratégiu, ktorá zadefinuje systém viaczdrojového financovania modernizácie cestnej infraštruktúry, vrátane mostných objektov. Súčasný model totiž počíta len s vlastnými finančnými zdrojmi vyšších územných celkov či mimoriadnou podporou z európskych fondov, pričom tento stav nie je udržateľný a v blízkej budúcnosti hrozí kolaps na viacerých kľúčových cestných ťahoch nielen regionálneho, ale tiež celoslovenského významu.

Z takmer 5 400 mostov na krajských cestách je až 1 154 v troch najhorších kategóriách (V. až VII. stupeň podľa stavebno-technického stavu) a vyžadujú si okamžitú opravu. Počet mostov v troch najhorších stupňoch sa podľa údajov z cestných databáz za šestnásť rokov viac ako zdvojnásobil (zo 486), počet mostov v najlepšom stave (I. až III. stupeň) klesol o polovicu z 3 498 na 1 763. Dve tretiny mostov vo vlastníctve krajov majú viac ako 50 rokov a takmer tretina dokonca vyše 70 rokov.

Komentáre vyhnali Matoviča do Prešova. Kam by ho hnala ulica?




Súvisiace články

Používame cookies aby sme pre vás zabezpečili ten najlepší zážitok z našich webových stránok. OK Viac info

Cookies