Talianske rýchlovlaky Italo valcujú dopravný trh!

Ako môže fungovať konkurenčné prostredie na tratiach pre rýchlovlaky, ukazuje Taliansko. Startupový projekt Nuovo Transporto Viaggiatori založil bývalý šéf automobilky Ferrari pred šiestimi rokmi. Prevádzkou na trati Rím-Miláno získali jeho vlaky Italo takú popularitu, že poráža ponuky leteckých spoločností a teraz prepravcu kupuje americký fond Global Infrastructure Partners za 2 miliardy eur. Taliansky prípad by mohol inšpirovať budúcnosť dopravy v celej Európskej únii, píšu Railway Gazette.

 

Vzdialenosť takmer šesťsto kilometrov medzi mestami Rím a Miláno vysokorýchlostný vlak urazí za 2 hodiny 55 minút. Vlak, ktorý môže ísť na tomto koridore cez 300 kilometrov za hodinu, sa stal najobľúbenejším prostriedkom zdolania cesty medzi dvoma najväčšími talianskymi mestami. Okrem súkromného prepravcu Nuovo Tranporto Viaggiatori – NTV, ktorý jazdí pod značkou Italo, tu prevádzkujú rýchlovlaky takisto štátne talianske dráhy Trenitalia.

Od roku 2012, kedy do sektora rýchlovlakov vstúpila súkromná firma NTV, ceny cestovných lístkov klesli o 40 percent. Vysokorýchlostné vlaky na verejnej preprave medzi Rímom a Milánom zvýšili podiel z 36 percent na 76 percent, informuje Bloomberg

Letecká doprava tu naopak stráca. Mnohí Taliani si myslia, že to je tiež jeden z dôvodov, prečo aerolínie Alitalia sú od mája 2017 v insolvencii a talianska vláda pre nich hľadá kupcu. Cesta vysokorýchlostným vlakom je atraktívnejšia, odpadá čakanie na odbavenie na letisku a navyše vlak cestujúcich vysadí v centre mesta.

Firma NTV prevádzkujúca vlaky Italo slúži ako príklad úspešného podnikania na koľajniciach. Konkurovať štátnym železniciam na talianskych vysokorýchlostných tratiach začala v apríli 2012 na trati Neapol-Miláno. Znamenalo to koniec monopolu v tomto lukratívnom sektore železničnej dopravy na Apeninskom polostrove.

Po necelých šiestich rokoch sa úspešný podnik predáva za 1,98 miliardy eur americkému fondu Global Infrastructure Partners (GIP).

Firmu NTV založil bývalý šéf automobilky Ferrari Luca di Montezemolo. Už v roku 2006 chcel zaviesť na vysokorýchlostných tratiach konkurenciu. Prvý rýchlovlak jazdil v Taliansku medzi Rímom a Milánom od roku 1988.

V roku 2007 umožnila vláda Romana Prodiho liberalizáciu trhu s vysokorýchlostnými vlakmi ako prva na svete. Od tej doby je konkurencia na tratiach s rýchlovlakmi aj v Južnej Kórei.

Prielom sa čaká aj v Európskej únii, pretože obmedzenie konkurencie má padnúť na konci roka 2020. Preto je tiež NTV zaujímavou investíciou pre americký fond. Montezemolo tvrdí, že by Američania mohli expandovať po celej Európe. Najmä sa hovorí o tratiach v Španielsku a Nemecku.

V Taliansku predaj úspešnej firmy americkému fondu sprevádzala aj kritika. Infraštruktúra totiž bola vybudovaná z peňazí talianskych daňových poplatníkov, zisky však pôjdu novému majiteľovi. Montezemolo ale zdôraznil, že firma bola v roku 2014 tesne pred bankrotom a nikoho jej osud nezaujímal.

“Sme podnikatelia, nie samaritáni. Boli by sme hlúpi, ak by sme takúto ponuku odmietli, “povedal Monzezemolo k predaju prvého súkromného prevádzkovateľa rýchlovlakov v Európe.

Pridať komentár

Počkajte prosím...

Odoberať EuroRešpekt

Chcete byť informovaní o najnovších článkoch EuroRešpektu?