Ministerstvo dopravy preto iniciovalo rokovanie aj s ďalšími vlakovými dopravcami – rakúskym ÖBB a Českými dráhami, ktorí by dočasne mohli jazdiť medzi hlavným mestom a Žitným ostrovom
Ministerstvo dopravy a výstavby SR (MDV) rokuje so spoločnosťou RegioJet o pokračovaní osobnej vlakovej dopravy na trati medzi Bratislavou a Komárnom do výberu dopravcu v opakovanej súťaži. Terajšia zmluva medzi rezortom a RegioJetom o prevádzke vlakov vo verejnom záujme na tejto trase uplynie v závere tohto roka. Ministerstvu sa nepozdávajú predstavy RegioJetu o ďalšom zabezpečení vlakovej dopravy na regionálnej trati, preto iniciovalo rokovanie aj s ďalšími vlakovými dopravcami – Rakúskymi spolkovými dráhami ÖBB a Českými dráhami, ktoré by dočasne mohli jazdiť medzi hlavným mestom a Žitným ostrovom.
„Od budúceho roka buď podpíšeme desaťročnú zmluvu, alebo nám tam dá staré vozne bez klimatizácie. Toto nie je akceptovateľné,“ povedal v reakcii na návrh RegioJetu v utorok na tlačovej besede minister dopravy a výstavby Andrej Doležal (nominant Sme rodina). „Nikto ma nebude ani kolegov z ministerstva tlačiť k takémuto rozhodnutiu. Okamžite po stretnutí s RegioJetom som inicioval stretnutie s ÖBB a Českými dráhami,“ upozornil Doležal. Nevie si totiž prestaviť, aby medzi Bratislavou a Komárnom jazdili neklimatizované vozne.
Ministerstvo dopravy môže do výberu dopravcu na trati na základe súťaže predĺžiť zmluvu so súčasným prevádzkovateľom RegioJetom alebo priamym zadaním na dva roky určiť iného dopravcu. „Počítal som s tým, že bude RegioJet najbližšie dva roky pokračovať, ale ponuka, ktorú som dostal, je pre nás a našich cestujúcich neakceptovateľná. Budem hľadať všetky alternatívne riešenia,“ povedal Doležal a dodal, že verí, že ponuka RegioJetu nebola konečná.
Ministerstvo dopravy pre agentúru SITA nedávno potvrdilo, že chce do konca júla vyhlásiť opakovanú súťaž na prevádzku železničnej osobnej dopravy na trati Bratislava – Dunajská Streda – Komárno. Úspešný uchádzač na základe výsledkov tendra by mal zabezpečovať prepravu cestujúcich desať rokov od 1. januára 2023. Do výberu prevádzkovateľa môže ministerstvo predĺžiť súčasnú zmluvu o vlakovej doprave na tejto trati (uplynie koncom roka 2020) o dva roky so súčasným dopravcom RegioJet, ktorého vlaky tam jazdia od marca 2012. Ministerstvo dopravy je v prípade nedohody s RegioJetom o predĺžení dohody pripravené osloviť aj iných dopravcov, napríklad, rakúske ÖBB, České dráhy, Leo Express, Železničnú spoločnosť Slovensko (ZSSK) či ďalšie, aby bola doprava zabezpečená kontinuálne aj po ukončení aktuálnej zmluvy s RegioJetom.
RegioJet uviedol, že má záujem pokračovať v prevádzke vlakov medzi Bratislavou a Komárnom po uplynutí zmluvy až do výberu dopravcu v opakovanej súťaži. „Máme spracovaných niekoľko variantov a sme, samozrejme, pripravení prevádzku do vyhlásenia výsledkov nového kola súťaže zaistiť,“ informoval agentúru SITA hovorca RegioJetu Aleš Ondrůj. „RegioJet pripravil základný návrh ďalšieho zabezpečenia prevádzky a predložil ho ministerstvu dopravy s tým, že aktuálne vzhľadom na Covid-19 nemohol vec ďalej riešiť. Avšak počítame s tým, že budeme s ministerstvom dopravy rokovať o ďalšom postupe,“ dodal Ondrůj.
Prvý pokus o výber vlakového dopravcu na trase Bratislava – Komárno sa skončil fiaskom. Ponuku predložil iba RegioJet, no bývalé vedenie rezortu ju neprijalo. Podmienky účasti v tendri z pôvodných piatich prihlásených splnili štyria dopravcovia. ZSSK, Arriva a Leo Express ponuku nepodali pre výhrady najmä ku krátkym termínom na zabezpečenie vozidiel a na prípravu kvalifikovanej ponuky. Zároveň žiadali súťaž zrušiť a vyhlásiť novú tak, aby podmienky boli transparentné a nediskriminačné pre všetkých uchádzačov. Na základe tendra vyhláseného v októbri 2019 mal dopravca zabezpečiť prevádzku vlakov na tejto trati pôvodne od 1. januára 2021, rezort dopravy neskôr lehotu skrátil na 13. decembra 2020, od začiatku platnosti budúceho grafikonu vlakovej dopravy.